About this blog

2011. február 13., vasárnap

Carter Burwell - Jegyzet Bella altatódaláról

„’Bella altatódala’ – ami hallható a filmben – nem altatódalnak íródott, de a szerelemről tanúskodik: az elragadtatott és gyötrő szerelemről. Itt van megszületésének története.
Évekkel ezelőtt szerelmes voltam egy csodálatos ambiciózus nőbe, a neve Christine Sciulli volt. Elhagyott engem, a szívem majdnem megszakadt, és ezért írtam egy dalt, amivel megpróbáltam azt a fájdalmat, szenvedést, kínt kifejezni, ami akkor a szívemet átjárta. Nem akart beszélni velem, így elküldtem neki ezt a dalt, hogy ez beszéljen helyettem.

Évekkel később (pontosan 2008. áprilisában) Oregon-ba mentem, hogy találkozzak Catherine Hardwicke-kel és megnézzek néhány jelenetet, abból a filmből, amit forgatott, ez pedig a Twilight volt. Megemlítette, hogy a produkciós cég, a Summit Entertainment épp egy új jelenet akar a filmbe. Ez a jelenet a regényben szerepel, de az eredeti forgatókönyv nem tartalmazta (a filmek nem egy az egyben átiratai a könyveknek). Ebben a jelenetben Edward Bellának zongorázik. Abban a pillanatban hivatalosan még nem kértek fel a score megkomponálására, szóval nem tudták hogy Rob Pattinson-nak (Edward) mit kellene eljátszania abban a jelenetben. Ez egyáltalán nem szokatlan helyzet – sok film esetén a színész leül egy zongora elé, oda-vissza jár a keze, így színleli hogy azt a bizonyos dallamot zongorázza, de a valódi dal csak a film leforgatása után íródik meg. Ez az eset abból a szempontból volt szokatlan, hogy Rob nagyszerű zenész és nagyon tehetséges zongorista és valószínűleg bármilyen egyéb hangszeren is remekül játszik.

Mint zeneszerzőnek az a feladatom, hogy egy egész filmhez egy lenyűgöző, drámai, érzelmes és filmszerű zenét szerezzek. De ebben az esetben más külső nyomás is kezdett felgyülemleni, és mindez a könyvek rajongóitól származott. A zongorás jelenet azért került a filmbe, mert a Summit ráeszmélt, hogy a rajongók hallani akarják Edward ’Bella altatódalaként’ ismert melódiáját, és így minden rajongó fejében él egy altatódal, amit ő képzelt el magának. Mivel akkor még nem kezdtem el írni, így egyfajta zenei vákuum alakult ki, amelybe más zenei elképzelések is elfértek. Rob egy dallamot improvizált a felvétel során. Matthew Bellamy – a Muse-ból – is elküldte a saját elképzelését ’Bella altatódaláról’. Valamint számtalan olvasó, zenész küldte el a saját dalát vagy tette fel az internetre. Mindez nem könnyített meg a dolgom.

Mikor végül elkezdtem megírni a Twilight-hoz a Score-t, július elején a családommal egyetemben a stúdiómat átköltöztettem New York-ból Los Angeles-be hogy még közelebb legyek a munka miatt Catherine-hez és a vágó csapathoz – Nancy Richardson volt a film vágója és Adam Smalley a zene vágásáért felelős. A score megkomponálást Bellával és Edward-dal kezdtem, különösképpen azzal a jelenettel mikor Edward felviszi őt egy fa tetejére. Azt akartam, hogy magával ragadjon az izgalom, ugyanakkor ennek a szerelemnek a kihívásai is érződjenek, amik áthidalnak időn és az embereken/vámpírokon. A filmet elkezdték vágni, így a zongorás jelenet a fára mászós jelenet utánra került, és mivel ebben a montázsban igazán kevés a párbeszéd, így ez jól lefesti Bella és Edward szerelmét.

Miután sok különböző megközelítéssel próbálkoztam - vegyes sikerrel, kipróbáltam azt a dallamot amit évekkel ezelőtt írtam gyötrő szerelmi bánatomban, az most tökéletesen illet ehhez a jelenethez. Ennek volt egy „A” verziója, amely egy kicsit bizonytalanabb, mint mikor két ember próbálja megtalálni a közös nevezőt, ahogy megjárják a poklot és a mennyeket, de ott a „B” verzió, ami őszintén örömtelibb (már amennyire a zeném engedi).

Megmutattam Catherine Hardwicke-nak és „nagyon izgalmasnak” találta. És ez a névtelen dallam lett ’Bella altatódala’. Azonban azt érdemes megjegyezni, hogy sem Catherine sem Én nem így neveztük. Mi mindig „Love Theme”-ként emlegettük, és azt hiszem, hogy ennek több értelme is van, ha jobban belegondolsz. Ez sokkal komplexebb és érzelmesebb, mint bármilyen altató, amit valaha is hallottam.

Szóval ezt a témát kezdtem el használni Bella és Edward kapcsolatának fejlődése során – kezdve a biológia órával mikor Edward először beszél Bellával. Egyre többet foglalkoztunk a „Love Theme”-mel, Catherine szerette volna újra leforgatni a zongorás részt, hogy Rob ujjai a dallamhoz igazodva mozogjanak. A Summit Entertainment-nek - aki finanszírozta a filmet - viszont jóvá kellett hagynia ennek költségeit.

Normális esetben zongorán szoktam kezdeni írni, majd ezután ülök át a számítógépekhez, ahol elkészítem a demót, amely segítségével képet kapsz arról, hogy miként hangozna a dal ha igazi hangszereken játszanánk el – ebben az esetben ez zongorát, vonósokat, fafúvós hangszereket, gitárokat és ütősöket jelentett. Ezeket a demókat mindig a rendezőknek szoktam lejátszani, hogy legyen valami fogalmuk arról, hogy milyen lesz a végső score. Mivel Catherine-nek szüksége volt a Summit engedélyére az újraforgatáshoz, így a Summit vezetősége és a film producerei meghallgatták a demót.

A vezetőség azt feltételezte, hogy hozzá vagyok szokva ehhez az eljáráshoz, mivel 60 vagy mennyi (nem is tudom pontosan) filmhez szereztem zenét. De az az igazság, hogy soha sem ültem le egy szobába és játszottam el a munkámat egy produkciós cég vezetőségének. Jellemzően a rendezővel konzultálok, vagy egy közvetítővel, aki kapcsolatban van a rendezővel. Ez a módszer mindig csak egy személy nézőpontját tükrözi – ez tipikusan a rendező – de tudjuk hogy egy hadsereg áll egy film elkészítése mögött.

Meglepetésünkre, az egyik vezetőségi tag nem szeretett bele a „Love Theme”-be. Különösen a dallam nyitányát kifogásolta, amit disszonánsnak talált. Utána azonban ez „a rossz hangzás” megszűnik, de egyszerűen nem tudott megbarátkozni a kezdő dallamokkal. A zene végtelenül szubjektív: Catherine-nek és Nekem ez a dallam csodálatosan romantikus és megindító volt. Számára viszont lehangoló és bosszantó.

Mint filmzeneszerző nincs abban semmi új, ha azt kérik tőled, hogy hagyd abban, amit eddig csináltál és írd újra az egészet. Szinte mindig megtörténik. Habár úgy éreztem, hogy ez a dal az egyik legjobb, amit valaha is írtam, tökéletes volt a film, a jelenet számára, így nem igazán vettem komolyan a Summit kifogásait. A probléma az volt ebben az esetben, hogy Catherine újra akarta forgatni a zongorás jelenet egy héten belül, és szüksége volt a Summit beleegyezésébe, hogy Rob megcsinálhassa.

Végére értem Los Angeles-i tartózkodásomnak, összecsomagoltam és egy rövid vakációra Maine-be készültem a családommal (akiket alig láttam komponálás közben), hogy utána visszatérhessünk New York-ba hogy elkezdjük a tanévet. Egy nappal azelőtt hogy elhagytuk L.A.-t kétségbeesett hívások érkeztek Chaterine-től és Wyck Godfrey-tól. Elmondták, hogy a Summit nem fog beleegyezni a jelenlegi „Love Theme” újrafelvételébe. Majd a produkcióért felelős személy a Summit-tól is megkeresett, hogy elmondja a B verzió sem felel meg nekik – így nem egyezhetnek bele az újraforgatásba. Azzal magyarázta az elutasítást, hogy a film célközönsége tinédzser lányok, így valami édesebb, egyszerűbb dallamra van szükségük.

A védelmükre legyen mondja, azt hiszem az volt a problémájuk, hogy ők ezt ’Bella altatódala’-ként kezelték, míg Catherine és Én Bella és Edward szerelmi témájaként láttuk. És valóban, 30 másodpercig, ahogy Edward zongorán játssza ez egy altatódal. Majd a téma romantikusabbá válik, ami végigkísér minket az egész történeten, és azt hiszem ez mindennél fontosabb szempont volt.

Más gondokkal is szembe kellett néznem. A javaslat miszerint a tinédzser lányok édesebb hangulatot követelnek meg egy kissé leereszkedőnek éreztem, és ezt el is akartam kerülni ennél a score-nál. Valamint nem hiszem, hogy lehetséges lenne megjósolni hogy a zene milyen hatással lesz valakire, annak ellenére hogy a filmzenei szerzők vagyunk. A kiszámíthatatlanság az ami ezt érdekessé teszi (habár tisztában vagyok azzal, hogy a befektetők nem ezt akarják hallani.) El tudod képzelni, hogy ez milyen lehet megpróbálni úgy zenét szerezni, hogy megfelelj a rendezőnek, a férfi vezetőségi tagoknak és tinédzser lányok millióinak?

A felszerelésem össze van pakolva, és a Maine-re tartó repülőgépre tartva és hirtelen szükségük van egy új szerelmi témára néhány napon belül. Mindenki (kivéve Engem és a családom) úgy vélte L.A.-ben kellene maradnom. Beszéltem velük és elmondtam, hogy megértem ha másik zeneszerzőt kérnek fel, én meg felültem a repülőre.

Ahogy leszálltam Maine-ben már kevésbé voltam dühös és megpróbáltam néhány variációt írni a „Love Theme”-ből, egész éjszaka írtam, így nem zavartam meg a családomat. Rájöttem, hogy a B verzió átírásával minden érdekesség elveszik a melódiából. Igazából 5 vagy 6 variációt írtam, az unalmastól az elfogadhatóig, és ezeket elküldtem Catherine-nek. Nem tudom mennyit játszott le a Summit vezetőségének. Egyet elfogadtak és azt lekottáztam Rob-nak, hogy elzongorázhassa (amit egyébként nagyszerűen megoldott). Catherine és Én megpróbáltunk előállni egy címmel a dal számára, amely kifejezőbb, de a Summit ragaszkodott a ’Bella altatódala’ elnevezéshez. A nyitó zongorás melódia az eredeti verzió, amit évekkel ezelőtt írtam (a Summit ellenvetése ellenére megtartottam a filmben) és az a dallam amit Rob a vége felé játszik az az a variáció, amit a Summit elfogadott. Egyébként mindkét verzió hallható a filmben. Én jobban örülök annak, hogy az eredeti dallamvilág dominál, mivel számomra az sokkal emlékezetesebb. Te melyikre emlékszel?

Meg kell említenem, hogy Christine, akinek ezt a melódiát írtam évekkel ezelőtt, most már az én bámulatos és ambiciózus feleségem. Az én szívemben ez a dal mindig is a miénk lesz, de mostantól a tiétek is (ahogy Belláé és Edwardé is).”

Érdekességek
*Mi az a theme/téma? És milyen témák fedezhetők fel a Twilight Score-ján?
A theme egy zenei összetevő, általában egy melódia, ami összefüggésben van a filmmel – egy karakterrel, egy eseménnyel, vagy a történettel. Amikor feltűnik ez az elem (a karakter, az esemény) a vásznon és megszólal a zeneszerző által írt téma a közönség automatikusan összeköti a kettőt.

Azonban ennek nem muszáj egy dallamnak lennie. A Twilight-ban, a ’Nomádok’ – James, Victoria és Laurent – témája nem egy dallamon alapszik, hanem egy basszuson, egy dobon és egy eltorzított elektromos gitáron. Mikor a nomádok megzavarják a baseballozást, a gitár hangja jelzi nekünk hogy ők érkeznek, mielőtt tényleg látnánk őket.

A ’Love Theme’ Bella és Edward dallama, ami mára a biológia jelenetnél megjelenik, amikor beszélgetnek, de teljes valójában akkor teljesedik ki, mikor felmásznak egy fa tetejére, valamint mikor Edward elzongorázza Bellának az ’altatódalát’.

Egy másik téma a Twilight-ban a ’Predator Theme/Ragadozó téma’. Ez a nyitózene a filmben, mikor valaki üldözőbe vesz egy szarvast az erdőben, majd átváltunk Bellához a sivatagba. A sejtésed az lehet, hogy Edward üldözi a szarvast, így a Ragadozó téma célja a vámpír természetének kidomborítása. És fokozatosan fejlődik, ahogy Bella felfedezi ki is ő valójában és ezzel szembesíti is, majd tetőpontját a végső leszámoláskor éri el, mikor Edward James-szel harcol, és meg kell zaboláznia magát, hogy megmentse Bellát.

És végül van egy témájuk Cullenéknek is. Ez csak kétszer hangzik el a filmben – elsőként akkor, mikor megjelennek a suli étkezőjében, illetve mikor Bella átmegy hozzájuk.

*Mennyi ideig tarott megkomponálni a zenét a Twilight-hoz?
Nagyjából 8-9 hétbe, míg plusz egy hét volt a zenekarra feldolgozása. A felvétel nagyjából 9 nap volt, míg a keverés nagyjából még 6 nap. […]

*A ’Who are they?’ című számban Rob testvére, Lizzie Pattinson vokálozik.
*A Score-t 2008 szeptember végén rögzítették a londoni Air Lyndhurst Stúdióban, amely egy régi templom belsejében került kialakításra.
*Az elektromos gitár részeket David Torn játszotta fel

VIA

1 megjegyzés:

Nem az 'Eyes on fire'-ben vokálozik Lizzie?

Megjegyzés küldése

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More